0

زعفران طلای سرخ چگونگی کاشت تا برداشت + قیمت فروش

زعفران طلای سرخ چگونگی کاشت تا برداشت + قیمت فروش
بی شک همه تجربه استفاده از زعفران و عطر دلنواز آن را دارند. اکنون با گوشه ای از خصوصیات فوق العاده این طلای سرخ آشنا می شویم.

زعفران طلای سرخ

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که نام زعفران را نشنیده باشد و یا طعم و عطر فوق العاده آن را نچشیده باشد و به دلیل خواص و طعم بی بدیلی که دارد به جرات می توان گفت جز بهترین و پرکاربرد ترین ادویه های دنیاست و همین مهم آنرا تبدیل به گران ترین ادویه های جهان نموده است.
زعفران بواسطه همین گرانقیمت بودن و رنگ سرخی که دارد به طلای سرخ شهرت پیدا کرده است.
این گیاه از گلهای بنفش رنگی تشکیل شده که در دل خود رشته های قرمز رنگ و بار ارزش خود را  پرورش داده و به جهان هستی هدیه می دهد.
در قدیم الایام زعفران را با زرپران به معنی گیاهی که پرهای های شبیه زر دارد نام می بردند.
بنابر تحقیقات انجام شده کشتگاه اولیه زعفران ایران است و در حال حاضر نیز بزرگترین تولید کننده وصادرکننده زعفران در دنیاست.
اسپانیا، ایتالیا، مراکش و هندوستان هم بعد از ایران از جمله مهمترین کشورهایی می باشند که در امر تولید و صادرات زعفران فعالیت دارند.
همانطور که بیان شد ایران بزرگترین کشور تولید کننده زعفران در دنیاست، استانهای خراسان رضوی با 82 هزار هکتار،خراسان جنوبی با 15 هزار هکتار، خراسان شمالی با حدود 2 هزارو 500 هکتار بیشترین سطح زیر کشت رعفران در کشور را دارا می باشند.
در این میان اگر چه استان خراسان رضوی با تولید سالانه 257 تن از 336 تن زعفران تولید شده در جهان رتبه اول تولید زعفران در جهان را در اختیار خود قرار داده است اما معمولا کیفیت زعفران تولید شده در استان خراسان جنوبی از کیفیت بالاتری برخوردار است.
زعفران قائنات که شهری در استان خراسان جنوبی است، به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته شده و در بازارهای جهانی از شهرت بالایی برخوردار می باشد.
قائنات به دلیل تولید همین زعفران باکیفیت به پایتخت زعفران ایران شهرت دارد.


چگونگی کاشت زعفران

در ابتدا باید بدانید که زعفران با توجه به اینکه یک گیاه نمیه گرمسیری است بهتر است در مناطقی کشت شود که دارای زمستان های معتدل و ملایم و تابستانهای گرم و خشک است.
بهترین زمان کشت برای این گیاه اویل تیرماه تا پایان مرداد ماه است که در برخی نقاط کشور در خرداد ماه نیز کشت می شود.
سه عامل :
1-  رطوبت پایین خاک
2- سطح ایده آل و قابل قبول پیاز زعفران
3- قیمت مناسب پیاز
دربازه زمانی ذکر شده باعث شده است که این بازه بهترین زمان کشت برای گیاه زعفران باشد.
 بهترین خاک برای کاشت زعفران خاکی است که متشکل از شن و خاک رس باشد، این خاک به نام خاک لومی شنی نیز مشهور است.
برای کاشت زعفران باید زمین را تا عمق 40 الی 50 سانتیمتری شخم زده و مقداری کود گاوی پوسیده (چهار تن در هر هزار متر مربع) با خاک مخلوط کرده و خاک را مسطح کرده تا زمانی که ناهمواری ها زمین از بین برود.
پس از آماده سازی زمین، پیازمرغوبی را که تهیه کرده ایم را به زمین انتقال داده، بدین صورت که پس از حفر چاله ای در زمین به عمق 20 الی 25 سانتیمتر مقدار 3 عدد پیاز را درون چاله قرار داده و روی آن را می پوشانیم.
به این روش، روش کپه ای یا چاله ای می گویند.
جدیدا روش مدرن تری نیز برای کاشت وجود دارد که در آن زعفران بصورت ردیفی کاشته می شود و در آن کاشت پیاز از تراکم بیشتری برخوردار است، بطوریکه در این روش تراکم کاشت پیاز زعفران به ده تن در هر هکتار می رسد.
هزینه های پایین تر، برداشت محصول بیشتر، استفاده از ماشین الات نوین و در نتیجه احتیاج کمتر به نیروی انسانی، میزان ریسک کمتر از جمله مزیت های این روش نسبت به روش سنتی چاله ای می باشد که باعث شده کشاورزان به استفاده از این روش تمایل بیشتری نشان بدهند.
این روش به کشت آرمانی هم شهرت دارد.
بعد از کاشت طریقه و زمان آبیاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ که بسته به شرایط آب و هوایی زمان اولین آبیاری در طول سال از اویل مهرماه شروع و تا اواسط آبان ادامه می باید.
بعد از برداشت زعفران نیز دو مرحله دیگر در طول سال زعفران را آبیاری می کنند یکی در اواخر آبان یا اوایل آدزماه و بعدی در اسفند ماه می باشد و درصورتی که بارندگی خوبی در زمستان وجود داشته باشد به آبیاری سوم نیازی نیست.


چگونگی برداشت زعفران

شاید باورتان نشود اما برداشت زعفران لذت بخش ترین مرحله تولید این محصول است خصوصا زمانی که به روش سنتی گلها با حضور گروهی کارگران با دست چیده می شود.
زمان برداشت بسته به شرایط اقلیمی از اوایل آبان ماه و در نقاطی از اوایل آذر شروع می شود و معمولا سه هفته ادامه پیدا می کند. در این مدت باید حواسمان باشد که گلها به موقع و با دقت چیده شود و از آنجا که عمر گل کوتاه و نهایتا 3 روز می باشد زمان چیدن گل روی کیفیت و مرغوب بودن رشته ها تاثیر بسزایی دارد.
معمولا بهترین زمان برای چیدن گل در برخی نقاط کشور مثل استان خراسان رضوی اوایل ساعت روز و قبل از طلوع آفتاب است.
در برخی دیگر از مناطق سردسیر کشور مانند نواحی غربی زمان برداشت از ساعت 8 صبح شروع می شود و گاهی تا عصر ادامه پیدا می کند.
بهتر است گلها زمانی چیده شوند که حالت غنچه یا نیمه باز دارند تا زعفران از کیفیت بالاتری برخوردا باشد.
توجه داشته باشید که بعد از چیده شدن از زمین زمان زیادی برای جدا کردن رشته ها از گل وجود ندارد و باید در کمترین زمان ممکن اینکار صورت گیرد زیرا در صورت تاخیر گرده های پرچم به رشته ها چسبیده و در نتیجه از کیفیت زعفران کاسته می شود.
رعایت نکات بهداشتی خصوصا انتخاب یک مکان بهداشتی و تمیز در مرحله جداسازی رشته ها از اهمیت بالایی برخوردار است و روی کیفیت محصول تاثیر مستقیم دارد.


قیمت فروش زعفران

یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت فروش زعفران نحوه جداسازی رشته ها از گل می باشد.
رشته های جدا شده بر اساس نوع جداسازی به چهار دسته سرگل، پوشال، دسته و نگین تقسیم می شود که به تصیم کشاورز بستگی دارد.
علاوه بر آن کیفیت رشته ها ی خشک شده و طریقه بسته بندی آن در قیمت فروش زعفران تاثیر مستقیم دارد.
در حال حاضر زعفران نگین جزء پرفروش ترین نوع زعفران محسوب می شود و از بالاترین قیمت برخوردار است.

 


دسته بندی ها

ورود فروشنده

عضویت فروشنده

اینستاگرام